14 novembra, 2024

Tío Pepe: najslávnejšia fľaša so sombrerom

Dať fľaši sombrero na hrdlo a umiestniť reklamu na vrchol budovy na námestí Puerta del Sol bol jeden z najlepších obchodných ťahov v histórii vinárstva v Madride.

Reklama, za ktorej zachovanie sa píšu petície a je na ňu krátka aj vyhláška o obmedzení svetelného smogu? Sci-fi? Nie! Madridská realita. Tío Pepe na Puerta del Sol sa Španielom dostala tak hlboko pod kožu, že sa za ňu neváhali postaviť. Chcete vedieť o histórii tejto ikonickej fľaše sherry so sombrerom viac? Čítajte!

Námestie Slobody, Brno

Pri návšteve námestia Puerta del Sol nesmiete zabudnúť hneď niekoľko ikonických miest. Sú nimi plaketa nultého kilometra, budova poštového úradu, socha medveďa a planiky, socha Mariblanky, a keď upriete svoj zrak o niečo vyššie, na strechu budovy Puerta del Sol č. 11, uvidíte aj reklamu Tío Pepe. Reklama Tío Pepe bola pôvodne jednou z mnohých reklám, ktoré sa začiatkom 20. storočia začali objavovať na frekventovaných miestach (druhou najslávnejšou je reklama na Schweppes na Gran Vía). Postupom času sa z nej stala neodmysliteľná súčasť Puerta del Sol.

Slávna sombrérová fľaška

Reklama propaguje víno Jerez – druh sherry z vinárstva González Byass, ktoré sa predáva pod značkou Tío Pepe. Prvá reklama, ktorú si González Byass objednal, bola umiestnená na budove hotela París na Puerta del Sol v roku 1935. Sledovala vtedajšie trendy neónových reklám osvetľujúcich dôležité námestia. Jej vtedajšia podoba bola značne odlišná od terajšej. Pozostávala z veľkého nápisu González Byass, pohára na sherry a slov víno, Jerez, koňak. Neskôr sa reklama zmenila do súčasnej podoby – fľaša oblečená do bundičky, so sombrerom a gitarou v ruke. Meno vinárstva González Byass ustúpilo do pozadia a hlavná pozornosť sa uprela na značku Tío Pepe so sloganom Sol de Andalucía embotellado (Andalúzske slnko vo fľaši). V roku 2006 hotel París zavreli. V roku 2011 si budova našla nového majiteľa, ktorý si neželal ikonickú reklamu na svojej streche. Aj vďaka petícii za zachovanie reklamy na Puerta del Sol, ktorú podpísalo 50 000 ľudí, sa ale reklama v roku 2014 znovu objavila na námestí – tentoraz na budove oproti poštovému úradu.

error: Content is protected !!